Euroopan läpi Skotlantiin, osa 1
Viime vuoden loppupuolella saimme ihanan tehtävän hoitaaksemme. Tyttäreni ja hänen miehensä sekä kissojen muuttaminen Skotlantiin tuntui oikeastaan isolta lahjalta talven pimeimpään hetkeen. Asuntoautolla ajo läpi läntisen Euroopan oli toden totta mielenkiintoinen tehtävä. Tässä blogissa ainakin aloitan kertomuksen matkastamme.
Matkan suunnittelu ei ollut mitenkään tarkkaa, vaan valitsimme vain sellaisen reitin, jonka kautta olisi kissojen kanssa helpointa ja nopeintakin matkustaa Englannin puolelle.
Aloitimme matkan sunnuntaina 7.1. kohti Tamperetta hirmuisessa -32 asteen pakkasessa. Auto pakattiin ja sieltä maannataina 8.1. Turkuun ja yölaivalla kohti Tukholmaa. Tukholmasta oli matka kohti Kööpenhaminaa, jossa oli tarkoitus yöpyä. Aurinkoinen talvisää saatteli meitä kohti eteläistä Ruotsia.
Ruotsissa ei ole sellaisia ylellisyyksia, kuin meillä kotosuomessa, eli hienoja abc tai nesteen pysähdyspaikkoja, joten kasvissyöjinä joutuu usein turvautumaan pikaruokaketjujen kasvispurilaisiin. Sama ongelma seurasi läpi reittimme. Ainut ihana pysähdys meillä oli kauniin Vätternin rannalla Grännan polkagris kylässä. Siellä saimme eteemme ihanat salaattiannokset ja todella hyvää kahvia. Kylä oli hiljainen, mutta siltikin tuntui sen hiljaisuuden alla sykkivä elämä, joka jo alkoi valmistautua kesän suureen sesonkiin ja tuhansiin turisteihin. Voin lämpimästi suositella kaikille siellä päin matkaaville kaunista rantareittiä Ödeshög-Gränna. Sen varrella tammivanhukset tervehtivät matkaajia uljailla satavuotisilla olemuksillaan samalla kun hissuksiin ajelee suuren järven rantatietä.Polkagris kylän punaraita makeiset jätimme kesälomalaisille ihan mielellämme ja matkamme jatkui Kööpenhamina navigaattoriin merkittynä.
Me valitsimme ajaa Tanskan puolelle suuren sillan kautta. Öresundin ylittämiseen kannattaa ostaa online lippu, niin pääsee ylittämään sillan rekisterinumeron perusteella, eikä näin ollen mitään pysähdyksiä maksuineen tarvitse suorittaa. Oli jo iltapimeä kun ajoimme yli 7 kilometriä pitkän Juutinrauman yli, joten korkeapaikan kammoinen pääsi helpolla. Sillalla on korkeutta yli 200 metriä. Silta yhdistää Ruotsin Malmön ja Tanskan pääkaupungin.
Kööpenhaminassa yövyimme siistissä hotellissa, jonka pihassa oli parkkipaikka suurehkolle autollemme. Onneksemme kaikki järjestelyt, maksut ja varaukset sujuivat koko matkan ajan todella hienosti, sillä tyttäreni on koulutettu matkaopas ja niin homma hoitui vaikka kaikki yöpymiset ym. muut varaukset hoidettiin aina samana päivänä.
Tanskasta siirryimme lautalla Rödbystä Saksan puolelle Puttgardiin ja sekin oli hyvin helppo homma. Sen jälkeen hurjaa, monen kaistan moottoritietä Saksan Lübeckin, Hampurin ja Bremenin ohitse koukaten hetkeksi Hollannin puolelle ja sieltä Belgiaan, Antwerpeniin saakka, jossa vihdoin yöpyminen. Tämä matkan osuus ei ollut mitenkään kaunista katseltavaa, vaan moottoriteitä pitkin ajeltiin niin lujaa kuin automme salli. Joka puolella maisemaa halkoivat tuulimyllyt, joiden oli sallittu asettua jopa muutaman kymmenen metrin päähän asutuksesta. Jopa hotellin “takapihalla” oli suuri tuulimylly sähköä tuottamassa. Tämän toisen matkapäivämme veto oli pisin, sillä ajokilometrejä kertyi yli kahdeksansataa.
Aamusella 11.1. hitaampi ajo Dunkerquehen ja siellä siirtyminen laivaan, jonka määränpää olisi Dover, Englanti. Sitten voisimme ottaa rennommin, olisimmehan jo onneksi Brittein saarilla ja tullit ynnä muut muodollisuudet jääneet taakse.