Till Skottland genom Europa, del 1

I slutet av förra året fick vi en härlig uppgift att utföra. Det kändes egentligen som en stor gåva att i vinterns mörkaste stund få hjälpa min dotter och hennes man samt deras katter att flytta till Skottland. Det var i sanning en intressant uppgift att köra genom västra Europa med husbil. I denna blogg påbörjar jag åtminstone berättelsen om vår resa.

Vi planerade inte resan så noga, utan vi valde bara en rutt som skulle göra det så lätt och även så snabbt som möjligt att resa till den engelska sidan med katterna.

Vi inledde resan mot Tammerfors i förskräckliga -32°C på söndagen den 7.1. Vi packade bilen och på måndagen den 8.1. åkte sedan vidare till Åbo, varifrån vi tog nattfärjan mot Stockholm. Från Stockholm bar det av mot Köpenhamn, där vi hade för avsikt att övernatta. Ett soligt vinterväder följde oss på resan mot södra Sverige.

I Sverige finns inte den lyx vi har hemma i Finland, alltså fina ABC:n eller Nesten där man kan stanna, så som vegetarian tvingas man ofta ty sig till snabbmatsrestaurangernas vegetariska hamburgare. Samma problem följde oss under hela vår rutt. Det ända ljuvliga stoppet vi gjorde var i polkagrisbyn Gränna vid Vätterns strand. Där ställdes välsmakande salladsportioner och riktigt gott kaffe framför oss. Det var tyst i byn, men trots det kändes under tystnaden ett pulserande liv som redan började förbereda sig inför sommarens storsäsong och tusentals turister. Vi kan varmt rekommendera den vackra kustrutten Ödeshög-Gränna för alla som rör sig i området. Där hälsar gamla ekar resenärer med sina ståtliga, hundra år gamla gestalter samtidigt som man lugnt kör längs med strandvägen vid en stor sjö. De rödrandiga karamellerna från polkagrisbyn lämnade vi gärna kvar åt sommarlovsfirarna och vår resa fortsatte med Köpenhamn inprogrammerad på navigatorn.

Vi valde att köra till Danmark över den stora bron. Det lönar sig att köpa en biljett online för att få korsa Öresundsbron, för då kan man korsa bron baserat på registernumret och behöver därmed inte göra några stopp för att betala. Kvällen var redan mörk då vi körde över sju kilometer för att korsa Öresund, så en person med höjdskräck kom lätt undan. Bron är över 200 meter hög och förenar det svenska Malmö med Danmarks huvudstad.

I Köpenhamn övernattade vi på ett snyggt hotell som på gården hade en parkeringsplats för vår rätt så stora bil. Som tur var löpte det under hela resan riktigt bra gällande alla arrangemang, betalningar och bokningar, för min dotter är utbildad till reseguide. Allt ordnade sig även om vi alltid fixade all övernattning och andra bokningar under samma dag.

Från Danmark tog vi en färja från Rödby till Puttgard i Tyskland och även detta gick väldigt enkelt. Därefter åkte vi förbi de tyska städerna Lübeck, Hamburg och Bremen längs med en vild motorväg med många filer, vi gjorde en liten avstickare till Nederländerna och därifrån bar det vidare till Belgien ända fram till Antwerpen, där vi äntligen övernattade. Det fanns inte något vackert att titta på under denna del av resan, utan vi körde på motorvägar så fort vår bil tillät. Landskapet klövs överallt av väderkvarnar som det var tillåtet att placera till och med ett tiotal meter från bostadshus. Till och med på hotellets “bakgård” stod en stor väderkvarn som producerade elektricitet. Denna vår andra dag på resande fot var den längsta, för vi körde över 800 kilometer.

På morgonen den 11.1. körde vi lite långsammare till Dunkerque och där steg vi ombord på en båt vars destination var Dover, England. Därefter kunde vi slappna av lite, för nu befann vi ju oss lyckligtvis på de brittiska öarna och hade lämnat tullarna och andra formaliteter bakom oss.